Duckmotion

Waarom Pinterest integreren in je digitale strategie? Al onze beste praktijken!

Met de focus van marketeers op de giganten Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn wordt het sociale netwerk Pinterest vaak vergeten. En toch is het een even belangrijk maar nog steeds onderschat sociaal netwerk, vooral als het gaat om klantenwerving. 

Het platform kan zich zeker aanpassen aan jouw marketingdoelstellingen, gekwalificeerd verkeer en acquisitie genereren.

Inhoudsopgave

Wat is Pinterest?

pinterst

Pinterest is een sociaal netwerk dat vooral gebaseerd is op het delen van foto's. Opgericht in maart 2010 door Paul Sciarra, Evan Sharp en Ben Silbermann, wil het platform een bron van inspiratie zijn en werkt het met een principe van pins en boards. De manier waarop het werkt is eenvoudig: je pint alle beelden die je interesseren of die je leuk vindt, je organiseert ze op een prikbord en je deelt ze. Vandaar de naam "Pinterest", "pin" + "interest". Alweer iets bijgeleerd, nietwaar?

Bij Pinterest gaat het niet om het creëren van discussie, zoals bij andere sociale netwerken. Mensen gebruiken het om inspiratie op te doen en producten te kopen. Vandaar de interesse om daar te zijn als je dingen te verkopen hebt 🙂 !

Enkele cijfers

  • Het platform heeft nu wereldwijd meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand. 
  • In een jaar tijd is het aantal gebruikers uit de generaties Y (+36%) en Z (+50%) aanzienlijk gestegen.
  • Het sociale netwerk wordt voornamelijk door vrouwen gebruikt (bij 60%). Maar er is een groei van 48% in het mannelijke publiek. 
  • Er zijn meer dan 4 miljard Pinterest-borden en meer dan 200 miljard opgeslagen pins. 
  • Het netwerk wordt vooral gebruikt op mobiele telefoons: 85% van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd via de mobiele applicatie.
  • In 2021 was Pinterest goed voor 613 miljoen dollar aan inkomsten (+125% jaar-op-jaar).

Een aanwinst voor jouw merk?

Het is belangrijk op te merken dat er op Pinterest minder concurrentie is dan op andere sociale netwerkplatforms. Bovendien hebben pins een veel langere levensduur dan een Facebook-post of een tweet.

Een bericht op Pinterest heeft een levensduur van 4 maanden, terwijl het op Facebook bijvoorbeeld maar 5 uur duurt. Dit betekent dat je inhoud (gemiddeld) 4 maanden lang de aandacht van je publiek blijft trekken, voordat hij verdrinkt in de stroom van publicaties.

Dit wetende, wil jetijd investeren in Pinterest ?

Levensduur van Pinterest-content

De voordelen van het platform

Je merkidentiteit

Pinterest is het juiste platform om de identiteit van een merk weer te geven. Het is het perfecte middel om je producten in je grafische universum te presenteren en zo een verhaal rond je merk te vertellen.

Gevarieerde inhoud

Het sociale netwerk staat bekend om zijn inspirerende foto's, maar er is ook tekstuele inhoud zoals citaten, infografieken, recepten, enz. Inhoud die ook erg populair is. Vergeet niet om je content op het platform te variëren. Wees creatief en word een bron van inspiratie voor je klanten. Denk aan inhoud aangepast aan sociale netwerken.

Gesponsorde reclame

We kennen allemaal de betaalde advertenties op Facebook of Instagram, maar wist je dat het ook op Pinterest kan? En ja. Je kan kiezen tussen verschillende doeleinden: verhogen van de ROI, je merk meer bekendheid geven, je verkoop verhogen. En er zijn verschillende formaten beschikbaar: gesponsorde pins, gesponsorde video's, carrousels. Je kan ook een geavanceerde doelgroep instellen. Het voordeel van betaalde reclame op dit platform? Omdat er minder mensen en dus minder adverteerders op het platform zijn, is er meer ruimte voor jouw advertentie en dus meer kans op zichtbaarheid.

Uitstekende hefboomwerking bij overnames

Pinterest is een uitstekende hefboom voor acquisitie omdat het weinig opdringerig is. Op het platform zijn advertenties geïntegreerd in alle aangeboden pins. De meeste gebruikers gaan naar het sociale netwerk om het te ontdekken. Bijna 93% van hen gebruikt het platform om nieuwe ideeën op te doen voordat ze een aankoop doen. Vaak hebben ze een vaag idee van wat ze zoeken, maar zijn ze nog niet over de details uit. Daarom bezoeken ze het platform, om foto's te vinden die hen helpen bij hun aankoopbeslissing: kleuren, modellen, indeling, enz.

Gekwalificeerd publiek

Gebruikers blijven langer op het platform dan op andere. Dit komt omdat het sociale netwerk werkt per interesse en niet op een algemene manier. Bovendien zijn het vaak enthousiastelingen die vaak terugkeren naar de app en deze als naslagwerk gebruiken.

Hulpmiddel voor organische verwijzingen

Zoals alle sociale media kan Pinterest helpen om verkeer naar je website te leiden. Maar met dit sociale netwerk kan de stroom groter zijn. En ja, elke pin die je maakt, kan de gebruiker met een simpele klik doorverwijzen naar jouw website. Pinterest is ook een goed hulpmiddel voor organische SEO. Zodra een gebruiker content van jou pint, krijg jij een backlink van een autoriteitssite.

Best practices

Best practices om van jouw account een acquisitiemiddel te maken!

  • Een zakelijke rekening openen
  • Je doel bepalen
  • Een lijst van sleutelwoorden opstellen
  • Aantrekkelijke pins maken om klikken aan te moedigen: werk aan je visuals en pakkende titels.
  • Zorg dat de gebruiker verder wil gaan: werk aan je pins om de informatie gedeeltelijk te onthullen en zo de gebruiker aan te moedigen om te klikken. 
  • Wees regelmatig: om zichtbaarheid op het platform te krijgen, post je elke dag nieuwe pins. Regelmaat is aantrekkelijk voor het algoritme.
  • Publiceer op het juiste moment: vergeet niet je inhoud te publiceren wanneer je publiek aanwezig is. Vandaar het belang om je doelgroep goed te kennen.
  • Slechts 20% aan promotie-inhoud, dus denk aan die beroemde wet van Pareto. Overstelp je gebruikers niet elke dag met reclame-inhoud. Denk aan 80% aan gebruikersgerichte inhoud, en slechts 20% aan je merk. Je moet waarde bieden aan je publiek.
  • Test, test, test. We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, maar er is geen magische formule. Je moet je inhoud testen, uitdagen, evalueren en aanpassen. Ontdek hoe A/B-testen kunnen dienen om je conversies te verhogen !
Heb je hulp nodig bij het opzetten van je strategie op Pinterest? Contacteer ons !

Auteur