Duckmotion

Digitale marketing: 6 nieuwe trends in 2022 & onze tips

Digitale marketing evolueert voortdurend. Maar wat zijn de trends voor het nieuwe jaar 2022? Ontdek ze in dit artikel. 

Vergeet niet... In 2021 waren de digitale marketingtrends authenticiteit, branding content, duurzame marketing, interactieve content en vele andere.

Inhoudsopgave

Tik Tok logo

#1: TikTok en de uitbreiding ervan

Na 2020 en 2021 is het geen verrassing dat TikTok zijn opmars zal voortzetten. In 2021 explodeerde micro-content met TikTok, maar ook met de "reels" van Instagram en de "fleets" van Twitter. Dit jaar zullen bedrijven meer dan ooit een bijzondere inspanning moeten leveren om het sociale netwerk en zijn codes te temmen om hun aanwezigheid op het platform te verzekeren. Wil je wat korte, pittige en dynamische inhoud voor je sociale netwerken? We hebben de oplossing voor jou 😉

In 2022 zal de nieuwe functie op TikTok een geavanceerder advertentieplatform zijn waarmee merken grotere sociale advertenties kunnen maken. Overweeg om ze onderdeel te maken van je digitale marketingstrategie.

#2: inhoud is koning

Bij digitale marketing richten marketeers zich nu vooral op de kwaliteit van hun inhoud. Tussen de miljarden inhoud op het internet zullen kwaliteit en authenticiteit het belangrijkst zijn. 

In 2022 moet je je richten op kwalitatieve inhoud voor je publiek. Maak je publicaties educatiever, inspirerender en boeiender. Het gaat er niet langer om elke dag te posten om op te vallen, maar om relevante en informatieve inhoud te bieden aan je publiek. Consumenten moeten waarde vinden in het volgen van je pagina's. Ze worden steeds veeleisender en merken zullen hun acties grondig moeten analyseren om afgestemd te zijn op hun publiek en aan hun verwachtingen te voldoen.

#3: Steeds meer video

Videomarketing wordt steeds belangrijker in digitale marketing. Waarom video? Video's helpen bedrijven groeien. Volgens een onderzoek van Rendforest is video het meest geprefereerde type inhoud door internetgebruikers op sociale netwerken. 
  • Video's helpen bedrijven 66% meer gekwalificeerde leads te krijgen.
  • 44% van de mensen is eerder geneigd een product te kopen na het bekijken van een video erover.
  • 85% van de bedrijven gebruikt video in hun marketingstrategie.
  • 88% van de bedrijven die video gebruiken hebben een positieve return on investment (ROI).
  • 71% van de bedrijven plaatsen hun video's op sociale media. 

Met de voortdurende toename van het mobiele gebruik kunnen we verwachten dat er steeds meer video's online komen. Wist je dat 85% van de video's op Facebook zonder geluid worden bekeken? Kijk maar. Onze 5 tips om een stille maar aantrekkelijke video te maken voor je netwerken!

Waar wacht je op? Verkoop genereren met videomarketing!

#4: Cookies, het einde van tracking

De aankondiging door Google van het einde van zijn beroemde cookies heeft een ware omwenteling veroorzaakt in de wereld van de digitale marketing. Dit nieuws zal de marketingstrategie van veel merken op basis van sociale advertenties radicaal veranderen. Het einde van cookies betekent inderdaad het einde van tracking en dus een nieuw evenwicht te vinden met minder targeting en prestatiemeting voor adverteerders. Bedrijven zullen in hun digitale marketingstrategie niet langer het traject van gebruikers op websites kunnen volgen en dus hun interesses kunnen richten.
Digitale marketing tracking

#5: Social Selling

E-commerce wordt steeds gebruikelijker op sociale mediaplatforms. Met name de shoppingfunctie op Instagram zorgt voor een veel soepeler winkelproces omdat aankopen kunnen worden gedaan zonder de app te hoeven verlaten. In 2022 zullen merken hun shopping journey volledig moeten heroverwegen door zich aan te passen aan de verschillende platforms en er hun voordeel mee te doen. 

Als je sociale verkoop nog niet hebt geïntegreerd in je digitale marketingstrategie, is het tijd om te beginnen. Hootsuite biedt je goede sociale verkooppraktijken.

#6: Influencer marketing

Influencer marketing is tegenwoordig een belangrijk en steeds vaker gebruikt communicatiekanaal in marketingstrategieën. Dit kanaal zorgt voor betere resultaten en minder risico. De merken die zich zullen onderscheiden van de massa zijn diegenen die erin slagen de juiste influencers te vinden om hun doelstellingen te bereiken. Wees voorzichtig om ze goed te selecteren... Volgens hun engagementsratio, hun gemeenschap en vooral hun authenticiteit.

Mis geen digitale trends...
Geef je bedrijf een boost!

Auteur