Duckmotion

Hoe gebruik je TikTok voor je bedrijf?

Als je op Mars woont, heb je misschien nog nooit van de applicatie TikTok gehoord, dus laten we snel uitleggen wat het is!

 

TikTok een mobiele applicatie waarmee gebruikers korte video's kunnen delen, gefilmd op een muziekstuk of een parodie waarin de gebruiker zichzelf ten tonele voert. Het is het platform voor tweedegraads en onconventionele humor bij uitstek. Alles is aanwezig op de app om inhoud op maat te maken.

Inhoudsopgave

Was het platform oorspronkelijk bedoeld voor jonge tieners die originele video's wilden delen op basis van een muzikale soundtrack of een filmclip, vandaag is het een volwaardig marketinginstrument geworden dat verschillende generaties bereikt. Maak slim gebruik van TikTok en je verkoop zal zeker positief beïnvloed worden.

 

We illustreren dit aan de hand van enkele significante cijfers van het platform! 

1. TikTok: sociale netwerkstatistieken

Vorige dia
Volgende dia
Vorige dia
Volgende dia

Inhoud van de snack blijkt een effectieve formule te zijn voor TikTok. Korte, onderhoudende en boeiende video's zijn het perfecte formaat om betrokkenheid te creëren op sociale netwerken. 

 

Het TikTok platform evolueert zeer snel, maar hoe is het zover gekomen?

2. Wat is TikTok? De geschiedenis van het platform

In 2017 lanceerde ByteDance de applicatie "Douyin" (het Chinese equivalent van TikTok) op het Aziatische continent en besloot hetzelfde jaar het bedrijf Musical.ly, hun verre Europese concurrent, te kopen. 

 

Na deze overname begon in 2018 de kleine TikTok-revolutie, met name door de fusie van TikTok en Musical.ly! De gebruikers van Musical.ly werden direct overgezet naar het nieuwe platform en genoten ervan. De fusie van de bedrijven werd gewaardeerd door de consumenten en in minder dan een jaar doet het platform de downloads op hun grondvesten schudden! 

tiktok dans

*Musical.ly bestaat vandaag niet meer, het was een sociaal netwerk gebaseerd op het maken van video's, waaronder instant messaging en live streaming. Het verscheen in 2014 en verdwijnt in 2018 na een overname door Tiktok.

TikTok is een alles-in-één platform! De filters en effecten zijn namelijk direct beschikbaar in de toepassing, zodat je het programma niet eens hoeft te verlaten om de gewenste inhoud te creëren. Dit is een zegen voor makers van content en voor de makers van het platform... Het brengt de kijker in een oneindige kijklus. 

 

De gebruikers zijn de makers van de content van het platform. Met andere woorden, het draait op eigen kracht dankzij het grote en groeiende aantal gebruikers. Dit fenomeen is niet gestopt, vooral sinds het verschijnen van TikTok trends! 

3. Wat zijn de trends op TikTok? 

Er zijn in zekere zin twee categorieën gebruikers: trendsetters en meer traditionele gebruikers, die deze trends volgen.

Het is moeilijk om een gebrek aan inspiratie te hebben op TikTok, er zijn zoveel video's te reproduceren dat je je met een van hen zal identificeren. Het doel is up-to-date te zijn en video's weer te geven op de geluiden van het moment. De strengere inhoudsmakers zullen dus meerdere keren per week (of zelfs per dag) moeten posten om up-to-date te blijven. 

#tiktoktrends worden vaak weergegeven via hashtags. Om het belang van het fenomeen op het platform aan te tonen, richten we ons hier op één trend in het bijzonder, de hashtag #TikTokMadeMeBuyIt

#TikTokMadeMeBuyIt

Met 13,7 miljard cumulatieve views op deze hashtag die viraal is gegaan, kan je het commerciële belang begrijpen dat sommige bedrijven erin hebben. 

 

Het principe is eenvoudig, de producten tonen waarmee de video's op de app je hebben overtuigd om te kopen, op dezelfde manier als "Unboxing". Sommige bedrijven die de producten uit de video's aanboden, waren in één dag uitverkocht.

#tiktokmademebuyit

Deze trend gaat verder dan de sfeer van TikTok en is te vinden op andere platforms zoals YouTube. Zie hoe enkele beroemde Franse YouTubers zoals JoycaRomy en vele anderen werden gegrepen door de omvang van de hashtag! Er is zelfs een YouTube kanaal speciaal gewijd aan deze video's. 

Youtube kanaal Tiktokmademebuyit

Hier is de uitdaging om aanwezig te zijn op het nummer één platform in Europa. Vermenigvuldig je ideeën en wees niet bang om leuke, onconventionele inhoud te creëren en anders te communiceren dan op je gebruikelijke sociale netwerken!

4. Hoe gebruik je TikTok in je communicatie? Voorbeelden

Zoals de beroemde #TikTokMadeMeBuyIt laat zien dat het platform een echt marketingcommunicatiemiddel is geworden. 

 

Of je nu een dienst aanbiedt of een product verkoopt, je zal altijd een plek hebben op het sociale netwerk. De kunst is om te weten hoe je het moet gebruiken.

De vraag die we ons allemaal stellen: "Hoe kan ik TikTok integreren in mijn marketingcommunicatie?". We geven je enkele voorbeelden van communicatieprofessionals op TikTok! 

tiktok logo
  • De Franse minister van Transport: @jbdjebb 

  • De minister-president van de Waalse regering Elio Di Rupo: @eliodirupo

  • Een werknemer van de MIVB: @laylalili57

  • De MIVB zelf doet het ook niet slecht: @stibofficial

  • Zara biedt kleurrijke en originele inhoud, speciaal aangepast aan het platform: @zara

De inhoud op deze accounts bewijst dat je niet zomaar je product of dienst moet verkopen, maar moet laten zien wie je bent. Gebruik het platform om te communiceren over aspecten buiten je kernactiviteiten. Merk op dat de concurrentie nog niet al te sterk is, dus nu is het moment om je te onderscheiden en vrijelijk alle creativiteit te uiten die in je schuilt!

 

Betaalde berichten 

Naast zelfgemaakte inhoud die gewoon op je account wordt geplaatst, is het mogelijk om betaalde reclame-inhoud te maken. Het platform biedt formaten die voldoen aan verschillende doelstellingen, zoals conversie of zichtbaarheid. De prijzen beginnen bij ongeveer $500, maar de resultaten zijn over het algemeen zeer positief.

5. Invloedmarketing op TikTok

Misschien wil je influencers gebruiken om je bedrijf, een product of een dienst die je aanbiedt te promoten. Ook hier zal de keuze niet willekeurig zijn.

 

Het liefste wil je uit het beste kiezen. Maar waarschijnlijk heb je daar geen budget voor. Bovendien zijn de populairste influencers niet noodzakelijkerwijs het meest geschikt voor je product of dienst.

Wereld: meest gevolgde tiktok accounts

De beroemdste TikTokers ter wereld zijn niet alleen heel erg duur, maar bevinden zich ook in de VS, Italië, de Filippijnen, Mexico en Turkije. Als Europees bedrijf betekent dit niet dat bijvoorbeeld Belgische en Franse gebruikers hun inhoud niet consumeren, maar het is minder waarschijnlijk dat deze influencers jouw doelgroep aanspreken.

Zoals je ziet, als je bedrijf in België of in Frankrijk is gevestigd, zal je de voorkeur moeten geven aan makers van inhoud uit de betrokken landen. Maar dat is niet alles, elke influencer heeft een gebied van "expertise" en onderscheidt zich door een bepaalde stijl of een specifieke activiteit. Je vindt op het platform accounts die meer op lifestyle gericht zijn, andere die meer op sport of humor gericht zijn... Het is essentieel om je te laten vertegenwoordigen door iemand die je waarden deelt en overeenkomt met de stijl van je bedrijf, zodat je de kans vergroot om door hun publiek te worden overgenomen!

TikTok-maker marktplaats

De TikTok-maker Marktplaats is een zeer efficiënt instrument om je samenwerkingen te vinden en vervolgens te evalueren. Het platform wordt gebruikt om een content creator te vinden die overeenkomt met de waarden van je bedrijf en je behoeften om snel resultaten te genereren.

Via deze tool heb je toegang tot privéstatistieken over TikTokers, waardoor je de beste keuze kan maken. Zodra de samenwerking tot stand is gebracht, heb je ook toegang tot nauwkeurige gegevens waarmee je de doeltreffendheid van het partnerschap kan meten.

6. Hoe maak je TikTok content voor je bedrijf? Onze tips!

Zoals je kan zien, moet je, om je TikTok-account te laten evolueren, enkele fundamentele "regels" volgen die specifiek zijn voor het platform. 

We geven je enkele tips om te presteren! 

#1 Een professioneel TikTok-account aanmaken

De TikTok professionele account geeft je toegang tot je statistieken en ze zijn kostbaar om je account te laten groeien! Net als op andere platforms kan je kiezen tussen een "creator" of "business" account. Het is eigenlijk hetzelfde, maar het ene is meer geschikt voor "influencers" en het andere voor bedrijven die direct een product of dienst te koop aanbieden.

#3 Inhoud plaatsen die geschikt is voor het platform

We zijn allemaal geneigd om dezelfde inhoud op al onze sociale netwerken te posten, maar elk formaat heeft zijn eigen platform. Het is beter voor het algoritme en voor je gemeenschap. We kunnen echter niet altijd alles doen, af en toe een reel op je TikTok posten kan je helpen de vaart erin te houden!

#2 Post meerdere keren per dag, wees grondig...

Standvastigheid, daar draait het allemaal om ... Het platform maakt het de consument graag naar de zin en zet de meest regelmatige contentmakers in de schijnwerpers. Een kleine wet zegt dat je, om bovenaan te staan op TikTok, drie keer per dag moet posten (en daar moet je veel voor over hebben).

#4 Opvallen: plezier, originaliteit en creativiteit

Trends volgen is goed, ze creëren is beter. Wees niet bang om video's te testen, daag je publiek uit... In het slechtste geval ziet niemand ze, in het beste geval word je aangenaam verrast, maar speel het spel mee!

Bij Duckmotion zijn we de professionals in video's met snackinhoud, het ideale formaat voor TikTok!

Heb je een video nodig? Contacteer ons !

Auteur