Duckmotion

Hoe en waarom een brand book maken voor je bedrijf? Stappen van A tot Z.

Tegenwoordig moet een merk bewustzijn ontwikkelen (zijn bekendheid), iedereen weet dat. En als je het nog niet wist, zullen we het uitleggen. Het is heel eenvoudig. Met een sterke naamsbekendheid kan je meer leads (prospects) genereren en uiteindelijk je omzet verhogen. We zeiden toch dat het simpel was 😉 

Door je reputatie te ontwikkelen, zullen je toekomstige klanten meer vertrouwen hebben in jou en je vaardigheden... Ze zullen dan meer openstaan voor een mogelijke samenwerking. De ontwikkeling van bekendheid is een belangrijke factor in het succes van een bedrijf! En dit betreft het merkimago en zijn waarden. Daartoe stellen we je een instrument voor dat zeer eenvoudig te gebruiken is: het Brand Book (of merkboek). Je denkt waarschijnlijk, "Wat is dit nu? Geen paniek. We leggen alles uit wat we weten.

In dit artikel laten we zien hoe je dit essentiële document voor elk merk maakt. Maar ook de voordelen ervan, voorbeelden van merkboeken van (zeer) bekende merken, de te volgen stappen en tot slot wat advies van het Duckteam! Ben je er klaar voor? Laten we bij het begin beginnen.

Inhoudsopgave

Definitie

Wat is een merkenboek?

Een merkboek is een document dat de visuele identiteit en het universum van je merk bevat. Hiermee kan je de gebruikte lettertypes verzamelen, evenals je logo's, je illustraties en alle creaties die met je merk verbonden zijn.

voordelen

Waarom een merkboek maken?

Je bedrijfsidentiteit bepalen

Onderscheid jezelf van de concurrentie

Een sterk en onderscheidend merk creëren

Het DNA en de persoonlijkheid van je bedrijf tonen

Voor consistentie zorgen tussen al je communicatiematerialen

branding

De stappen van A tot Z om een brand book te maken voor jouw merk!

#1 Je merk introduceren

Begin met het voorstellen van je bedrijf, wie je bent, je geschiedenis,... 

Je visie

In tegenstelling tot je missie, die verbonden is met het heden, is je visie een projectie naar de toekomst. Vraag jezelf af waar je op lange termijn naar toe wil. De visie van een bedrijf kan evolueren, maar het zal je beslissingen vandaag beïnvloeden. Hoe zie je je bedrijf over 5, 10, 20 jaar? Waar wil je zijn? Wees ambitieus, consequent en nauwkeurig. Je visie moet in één zin worden weergegeven. Neem het voorbeeld van Amazon en zijn visie: "het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn".

Je missie

Deel je missie eenvoudig en duidelijk. Geen gedoe. Je missie moet op het eerste gezicht duidelijk zijn en gemakkelijk te onthouden. Ze is het DNA van het bedrijf, de reden van bestaan: waarom bestaat het bedrijf? Leg alleen uit waarom het merk is opgericht en wat de huidige missie ervan is. 
De missie van LinkedIn is bijvoorbeeld eenvoudig: "professionals over de hele wereld verbinden om hen succesvoller en productiever te maken". Eenvoudig en direct.

Je waarden

De waarden van je bedrijf zijn de maatstaven en principes waarop het is gebaseerd. Zij zijn de directe toepassing van je visie in het dagelijks leven. Vergeet niet je medewerkers bij dit proces te betrekken, want zij zijn elke dag de ambassadeurs van je merk. De waarden van Nike zijn bijvoorbeeld Authenticiteit, Inspiratie en Moed.

Je verhaal

Vertel je verhaal. Waar komt het merk vandaan? Hoe heeft het zich ontwikkeld? Door het verhaal van je bedrijf te delen, verpersoonlijk je het en schep je een band met de lezer. Dit verhaal moet uniek en levensecht zijn, zodat iedereen zich erin kan vinden. 

Je producten en diensten

Geef een overzicht van je aanbod. Neem de tijd om je activiteiten, producten en/of diensten te definiëren. Wees zo volledig mogelijk en aarzel niet opnieuw de Do's en Don'ts aan te geven!

Je doelgroep

Wie zijn je klanten? Waarom hebben ze jou nodig? Wat zijn hun uitdagingen? Bepaal ook je doelstellingen. 

Je visie

In tegenstelling tot je missie, die gekoppeld is aan het heden, is je visie een projectie naar de toekomst. Vraag jezelf af waar je op de lange termijn naartoe wilt. De visie van een bedrijf kan evolueren, maar zal een impact hebben op je beslissingen van vandaag. Dus hoe zie je je bedrijf over 5, 10 of 20 jaar? Waar wil je staan? Wees ambitieus, consistent en precies. Je visie moet in één zin passen. Neem bijvoorbeeld Amazon en zijn visie: "het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn".

Je missie

Deel je missie eenvoudig en duidelijk. Geen gedoe. Je missie moet op het eerste gezicht duidelijk zijn en gemakkelijk te onthouden. Ze is het DNA van het bedrijf, de reden van bestaan: waarom bestaat het bedrijf? Leg alleen uit waarom het merk is opgericht en wat de huidige missie ervan is. 
De missie van LinkedIn is bijvoorbeeld eenvoudig: "professionals over de hele wereld verbinden om hen succesvoller en productiever te maken". Eenvoudig en direct.

Je waarden

De waarden van je bedrijf zijn de maatstaven en principes waarop het is gebaseerd. Ze zijn de directe toepassing van je visie op dagelijkse basis. Vergeet niet om je werknemers bij dit proces te betrekken, want zij zijn elke dag de ambassadeurs van je merk. De waarden van Nike zijn bijvoorbeeld Authenticiteit, Inspiratie en Moed.

Je verhaal

Vertel je verhaal. Waar komt het merk vandaan? Hoe heeft het zich ontwikkeld? Door het verhaal van je bedrijf te delen, verpersoonlijk je het en schep je een band met de lezer. Dit verhaal moet uniek en levensecht zijn, zodat iedereen zich erin kan vinden. 

Uw producten en diensten

Presenteer een overzicht van je aanbod. Neem de tijd om je activiteiten, producten en/of diensten te omschrijven. Wees zo volledig mogelijk en aarzel niet om de Do's en Don'ts op te nemen!

Je doelgroep

Wie zijn je klanten? Waarom hebben ze jou nodig? Wat zijn hun uitdagingen? Bepaal ook je doelstellingen. 

#2 Het grafische handvest

Het grafisch charter omvat alle elementen die de visuele identiteit van je merk vormen. Er wordt een grafisch charter opgesteld zodat alle documenten dezelfde regels volgen en trouw blijven aan de grafische principes. Dit om te zorgen voor consistentie in alle communicatie en om gemakkelijk herkenbaar te zijn voor het doelpubliek. 

Kleuren

Bepaal een paar kleuren die je in al je communicatiemateriaal (intern/extern, online/offline) zal aanhouden. Door steeds dezelfde kleuren te gebruiken, maak je indruk op de consument en ben je snel herkenbaar. Er is geen vast aantal kleuren waaruit je kan kiezen. Je kan zowel 2 kleuren als 10 kleuren kiezen. De meeste merken kiezen maximaal 4 kleuren om hun visuele identiteit eenvoudig te houden. Je kan natuurlijk kleurvariaties toevoegen, maar zorg ervoor dat je de namen en referenties van elke kleur (CMYK voor drukwerk, RGB en HEX voor het web) en de mogelijke variaties in het merkboek vermeldt. Bij Duckmotion hebben we bijvoorbeeld 2 hoofdkleuren en 4 secundaire kleuren. Maar wees voorzichtig, er zijn regels voor het gebruik van elke kleur. Je zal nooit een rode titel zien op onze Insta of website... Onze grafisch ontwerper, Justin, zorgt ervoor dat we de regels respecteren. 😉

Logo & baseline

Het logo is een essentieel onderdeel van de visuele identiteit van een merk. Het is suuuuper belangrijk om de verschillende manieren van gebruik te presenteren! Anders wordt je logo niet altijd gerespecteerd... De grote merken hebben verschillende logo's en variaties, afhankelijk van de context en de communicatiemiddelen (flyer, sociale media, video,...). Daarom moet je de regels voor het gebruik van je logo in elke context absoluut schriftelijk vastleggen. Presenteer je logo en zijn variaties. Maar ook de afmetingen en de plaatsing ervan, de afstand tussen de elementen, enz. Aarzel niet om de do's en don'ts te presenteren met concrete voorbeelden van te vermijden fouten (Spotify doet dit heel goed, bekijk hun brand book aan het eind van het artikel). De baseline volgt over het algemeen dezelfde regels als je logo, maar moet toch wat verduidelijkt worden. Een baseline is een slogan die de klant extra informatie geeft. Het dient als handtekening voor een merk en verschijnt bijvoorbeeld vaak aan het einde van een video of onderaan een poster. Stel jezelf deze vragen: Moet de baseline altijd bij het logo staan? Waar moet het worden geplaatst ten opzichte van het logo? Welke afmeting en afstand?

Typografie

Net als bij kleuren is het belangrijk om de lettertypes van je merk te definiëren. We raden je aan je te beperken tot twee letterfamilies. Het ene zal gewijd zijn aan titels en het andere aan teksten. Bij Duckmotion bijvoorbeeld zijn onze twee lettertypes Avenir & ITC Avant Garde Gothic Pro. Voor het ITC Avant Garde Gothic Pro lettertype zijn er 3 variaties: Book, Medium, Bold. Ook voor het Avenir lettertype: Book, Roman, Black. We kunnen dus zeggen dat we in totaal 6 verschillende schriften hebben met slechts twee lettertypes.

Illustraties & pictogrammen

Je moet in je brand book ook het eventuele gebruik specifiëren van elementen zoals foto's, illustraties, iconen en hun context. Dit kan betrekking hebben op het retoucheren van foto's en hoe ze bewerkt worden. Welke kleuren moet je gebruiken voor pictogrammen? Welk type pictogram moet je gebruiken (dun, dik, gevuld, enz.)? Waar moet het logo worden ingevoegd? Wees zo volledig mogelijk en aarzel niet om nogmaals de Do's en Don'ts aan te geven!

Kleuren

Bepaal een paar kleuren waaraan je je houdt in al je communicatiemiddelen (intern/extern, online/offline). Als je steeds dezelfde kleuren gebruikt, maak je een blijvende indruk op de consument en ben je meteen herkenbaar. Je kunt kiezen uit 2 kleuren of 10. De meeste merken kiezen maximaal 4 kleuren om hun visuele identiteit vrij eenvoudig te houden. Je kunt natuurlijk variaties van elke kleur toevoegen, maar zorg ervoor dat je de namen en referenties van elke kleur (CMYK voor drukwerk, RGB en HEX voor het web) en de mogelijke variaties in het merkboek vermeldt. Bij Duckmotion hebben we bijvoorbeeld 2 hoofdkleuren en 4 secundaire kleuren. Maar let op, er zijn regels voor het gebruik van elke kleur. Je zult nooit een rode titel zien op onze Insta of website... Onze grafisch ontwerper, Justin, zorgt ervoor dat we ons houden aan de regels die we hebben gesteld 😉

Logo & baseline

Het logo is een essentieel onderdeel van de visuele identiteit van een merk. Het is suuuuperbelangrijk om de verschillende manieren om het te gebruiken te presenteren! Anders wordt je logo niet altijd gerespecteerd... De grote merken hebben verschillende logo's en variaties afhankelijk van de context en de communicatiemedia (flyer, sociale media, video, enz.). Daarom moet je absoluut schriftelijk vastleggen wat de regels zijn voor het gebruik van je logo in elke context. Presenteer je logo en zijn variaties. Maar ook de afmetingen en positionering, de ruimte tussen elementen, enz. Aarzel niet om de do's en don'ts te presenteren met concrete voorbeelden van fouten die je moet vermijden (Spotify doet dit heel goed, bekijk hun merkboek aan het einde van het artikel). De baseline volgt over het algemeen dezelfde regels als je logo, maar vereist toch een paar duidelijke details Een baseline is een slogan die extra informatie toevoegt voor de klant. Het dient als een handtekening voor een merk en verschijnt bijvoorbeeld vaak aan het einde van een video of onderaan een poster. Stel jezelf deze vragen: Moet de baseline altijd bij het logo staan? Waar moet hij worden geplaatst ten opzichte van het logo? Welke grootte en tussenruimte?

Typografie

Net als bij kleuren is het belangrijk om de lettertypes van je merk te definiëren. We raden je aan je te beperken tot twee lettertypefamilies. De ene is bestemd voor titels en de andere voor tekst. Bij Duckmotion zijn onze twee lettertypes bijvoorbeeld Avenir & ITC Avant Garde Gothic Pro. Er zijn 3 versies van het ITC Avant Garde Gothic Pro lettertype: Book, Medium, Bold. Avenir is er ook in Book, Roman en Black. We hebben dus in totaal 6 verschillende scripts met slechts twee lettertypes.

Illustraties en pictogrammen

Je moet in je brandbook ook het gebruik van (eventuele) elementen zoals foto's, illustraties en iconen specificeren en in welke context. Hierbij kan het gaan om het retoucheren van foto's, hoe worden ze bewerkt? Welke kleuren moeten worden gebruikt voor pictogrammen? Welk type pictogram moet worden gebruikt (dun, dik, ingevuld, enz.)? Waar moet het logo worden ingevoegd? Wees zo volledig mogelijk en aarzel niet om de Do's en Don'ts op te nemen!

Een geanimeerd logo?

Wist je dat je je logo kan animeren?  

Het is geen geheim dat video meer aandacht trekt dan een statische afbeelding. Animeer je logo om je te onderscheiden van je concurrenten, je te onderscheiden van de massa en het imago te geven van een dynamisch en trendy bedrijf. 

Wilt je je logo nieuw leven inblazen? Contacteer ons !

duckmotion geanimeerd logo

Hulp nodig bij je grafisch ontwerp?

We kijken ernaar uit om samen te werken en jouw wereld te ontdekken!

#3 Het redactioneel charter

Het grafisch charter omvat alle elementen die de visuele identiteit van je merk vormen. Er wordt een grafisch charter opgesteld zodat alle documenten dezelfde regels volgen en trouw blijven aan de grafische principes. Dit om te zorgen voor consistentie in alle communicatie en om gemakkelijk herkenbaar te zijn voor het doelpubliek. 

De tone of voice

De tone of voice is de manier waarop een bedrijf zijn waarden en visie communiceert naar zijn doelpubliek. Het is de toon waarmee jouw merk zijn publiek aanspreekt. En er zijn veel verschillende tonen: serieus, vriendelijk, professioneel, grappig, geruststellend, enz. Je moet een stijl hanteren die past bij je merkimago, je waarden maar ook bij je publiek. Wellicht begin je nu te begrijpen dat "consistentie" het sleutelwoord van dit artikel is. 🙂 Ja, als je in de juridische sector zit, zal je niet dezelfde toon gebruiken als bijvoorbeeld een evenementenbureau. Nogmaals, aarzel niet om de tonen toe te voegen waar je niet voor moet gaan. De tone of voice zal je helpen bij het schrijven van al je content (e-mails, social media copy, blog posts, quotes, etc.) en zal je ook helpen je persoonlijkheid te onthullen en je gemeenschap aan te spreken.

Redactionele regels

Naast de toon die je wil gebruiken bij het schrijven, kan je trefwoorden opgeven die je graag geregeld gebruikt en emoji's (als je geen emoji's gebruikt, zeg het dan). Moet je korte of lange zinnen gebruiken? Moet je de lezer bij de voornaam of bij de achternaam noemen? Wat is de ideale lengte van een post op Instagram? Welke woorden vermijd je beter? Hoe nauwkeuriger en vollediger je bent, hoe minder onaangename verrassingen je zal hebben. 😉

De tone of voice

De tone of voice is de manier waarop een bedrijf zijn waarden en visie communiceert naar zijn doelpubliek. Het verwijst naar de toon die je merk gebruikt om zijn publiek aan te spreken. En er zijn veel verschillende tonen: serieus, vriendelijk, professioneel, grappig, geruststellend, etc. Je moet een stijl gebruiken die past bij je merkimago, je waarden en je publiek. Ik neem aan dat je nu begint te begrijpen dat 'consistentie' het sleutelwoord is in dit artikel 🙂 Ja, als je in de juridische sector werkt, zul je niet dezelfde toon gebruiken als bijvoorbeeld een evenementenbureau. Nogmaals, aarzel niet om de tonen toe te voegen die je beter niet kunt gebruiken. De tone of voice zal je leiden bij het schrijven van al je content (e-mails, social media copy, blogartikelen, citaten, enz.) en zal ook je persoonlijkheid onthullen en je community aanspreken.

Redactionele regels

Naast de toon die je wilt gebruiken bij het schrijven, kun je ook aangeven welke trefwoorden je graag regelmatig gebruikt en welke emoji's (als je er geen gebruikt, zeg het dan!). Moet je korte of lange zinnen gebruiken? Moet je de lezer bij de voornaam of bij de achternaam noemen? Wat is de ideale lengte van een bericht op Instagram? Welke woorden moet je vermijden? Hoe nauwkeuriger en vollediger je bent, hoe minder onaangename verrassingen je zult hebben 😉

6 Voorbeelden van brand books

Wij hebben enkele voorbeelden van merkboeken samengesteld die je kan gebruiken als inspiratie voor je eigen brand book. deze link..

En hier zijn enkele voorbeelden van merkboeken van bekende merken: Coca-Cola, Adidas, Vans, Spotify en McDonalds.

Merkenboek Coca-cola richtlijnen

Merkboek van Coca-Cola

In het merkboek van Coca-Colavind je de presentatie van het merk, de evolutie van de logo's en hun merkrichtlijnen, hun publiek, hun positionering, enz.

Merkboek Adidas Richtlijnen

Adidas merkboek

Adidas draait om emotie met foto's van sporters en trekt zo de aandacht van de lezer. Ze detailleren hun kleurenpalet, typografie, logo's, enz. Ze voegen ook de Don'ts toe. 

Merkenboek Vans richtlijnen

Merkboek van Vans

Vans dompelt ons direct onder in het universum van het merk met veel foto's en kleuren. Dit merkboek is zeer compleet en geeft een diepgaande presentatie van het merk, zijn geschiedenis, zijn waarden en zijn charter.

Merkboek Spotify richtlijnen

Spotify merkboek

Het merkboek van Spotify is rechtstreeks toegankelijk op hun website. Spotify geeft veel details over het gebruik van hun logo, kleuren, foto's, afmetingen, locaties, enz.

McDonalds merkboek

Net als Coca-Cola, presenteert McDonalds de evolutie van het merk, zijn geschiedenis en alle richtlijnen. Wist je dat elk producttype zijn eigen kleur heeft? 
Merkenboek Uber richtlijnen

Merkboek van Uber

Het merkboek van Uber lijkt minimalistisch maar vertegenwoordigt het merk goed. Dit merkboek bestaat alleen uit het grafische charter. En verschillende pagina's zijn gewijd aan de presentatie van het logo.

3 tips om jouw eigen merkboek te maken

Identificeer je doel
Voordat je je merkboek maakt, maak je een lijst van alle mensen die het nodig zullen hebben (werknemers, klanten, partners, enz.). Denk voor elk type persoon goed na of ze er alles in zullen vinden wat ze nodig hebben (webdesigner, social media manager, account manager, enz.). Het brand book moet het naslagwerk worden voor al het communicatiemateriaal.
Houd het eenvoudig en duidelijk

Het is de bedoeling dat je merkboek zo breed mogelijk wordt verspreid. Daarom is het van essentieel belang dat het voor iedereen gemakkelijk te begrijpen is. Houd het direct, eenvoudig en concreet. Vermijd mooie beloftes, kom direct ter zake. Het merkboek moet nuttig zijn voor je lezer en ervoor zorgen dat hij het tot het einde wil lezen.

Laat je creativiteit spreken

Ontwerp je document als communicatiemiddel. Gebruik je grafische en redactionele richtlijnen 😉 en maak het aantrekkelijk en prettig leesbaar. Het merkboek moet je merkidentiteit tonen en inhoudelijk consistent zijn. Het zal een van de eerste documenten zijn die je huidige en toekomstige klanten zullen raadplegen.

Het is aan jou!

Zoals je misschien hebt gemerkt, is een merkboek echt een zeer compleet en waardevol document voor een merk. Je kan het natuurlijk een beetje aanpassen aan je vakgebied en het kan in de loop van de tijd evolueren (houd het actueel). Wanneer je je merkboek maakt, zorg dan voor echte toegevoegde waarde, wees eenvoudig, direct & creatief! En vergeet niet, het kernwoord is SAMEN!

Nu we je alles hebben verteld wat we weten, is het jouw beurt! Of neem contact met ons op, we kunnen niet wachten om mee te denken over je identiteit en samen je merkboek te ontwerpen 🙂 .

Auteur