Duckmotion

5 originele ideeën voor bedrijfsinterviews

Interview

Heeft uw bedrijf een communicatieboost nodig? In dit artikel delen wij met u 5 ideeën voorinterviews om de marketingstrategie van uw bedrijf. Het interview is ideaal voor werving, het vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de zichtbaarheid van een bedrijf.

We kennen het beeld van saaie interviews waarbij de persoon als een robot de tekst reciteert. Daarom geven we je 5 offbeat interview ideeën voor je bedrijf. Met dit format haalt u de persoonlijkheid van uw medewerkers en klanten naar boven. U hoeft zich niet te bekommeren om een ingewikkeld script en een urenlange voorbereiding. Een origineel, onconventioneel interview voor een bedrijf dat zich onderscheidt van de massa.

Wat zijn de voordelen van het interview?

Het interviewformaat is snel en gemakkelijk te produceren en heeft vele voordelen. Dit zijn de belangrijkste:

  • Een bedrijf vermenselijken
  • De aandacht van het publiek trekken
  • Expertise tonen
  • Verhalen delen
  • Je versterkt je merkimago
  • Het tonen van de backstage
  • En vele anderen...

Video-interviews zijn een leuke, originele en onconventionele manier om een boodschap over te brengen aan uw publiek. Met het interview brengt u uw bedrijf tot leven en maakt u het toegankelijker.


Hoe maak je een bedrijfsinterview dynamisch?

En waarom niet de motion design om uw bedrijfsinterviews een oppepper te geven? Motion design bestaat uit het toevoegen van geanimeerde grafische elementen zoals bewoordingen (belangrijke sleutelwoorden), gestelde vragen, pictogrammen,... Met deze techniek worden bedrijfsvideo's veel aantrekkelijker en memorabeler dankzij een dynamische en moderne look. 

Geanimeerde graphics en vloeiende overgangen voegen originaliteit en creativiteit toe aan uw interviews, trekken de aandacht van het publiek en zetten hen aan tot interactie met uw inhoud. 

Het gebruik van motion design om uw bedrijfsinterviews te animeren is als het toevoegen van een laagje chocolade aan vanille-ijs: het voegt een beetje extra toe dat het verschil maakt! 

In dit voorbeeld voegt het motion design echt waarde toe. Zonder dat zou de video monotoon zijn en zouden kijkers geneigd zijn hun interesse in de toespraak te verliezen. Hier ondersteunt de toevoeging van animaties en formuleringen de woorden van de spreker. Het resultaat is aantrekkelijker en de boodschap wordt gemakkelijker onthouden dankzij de benadrukte belangrijke sleutelwoorden. 

https://www.youtube.com/watch?v=c0fXmXDkgDo&list=PLLmZbcczx6WkKaSNFd5Qo90wJLXUmkCRQ&index=8


5 originele ideeën voor bedrijfsinterviews

Dus waarom niet eens buiten de lijntjes denken en iets anders proberen? Video-interviews zijn de perfecte gelegenheid om uw bedrijf in een nieuw daglicht te stellen. 

Waar wacht u nog op om uw digitale communicatiestrategie wat leven en energie te geven? Het interviewformaat kan een echte impact hebben op uw communicatiestrategie. Wij geven u 9 ideeën van bedrijfsinterviews om te doen voor uw bedrijf.


  1. Interview met een werknemer

Het testimonial interview is de ideale format om het werk van uw medewerkers in de verf te zetten en te laten zien hoe zij bijdragen aan uw bedrijf. Dit interview gaat over het belichten van uw medewerkers, hun dagelijkse taken en hun technieken om hun werk met uitmuntendheid te doen. 

Het dient ook om hun inspanningen te vergroten, de samenhang van uw team te versterken en uw publiek te laten zien hoe competent en succesvol uw bedrijf is op zijn gebied.

Door een educatieve en vriendelijke aanpak kan het personeelsgesprek ook helpen om de interne communicatie te verbeteren en de motivatie van uw werknemers te verhogen. 

Hieronder volgen voorbeelden van vragen voor een gesprek met een werknemer: 

  • Kunt u uw werk in een paar woorden beschrijven? 
  • Hoe ben je in dit beroep terechtgekomen? 
  • Wat vind je het leukste aan wat je dagelijks doet? 
  • Kun je ons een anekdote vertellen?
  • Wat vind je het leukste aan deze baan? 
  • Wat motiveert je om elke ochtend op te staan en naar je werk te gaan? 
  • Welke uitdagingen ben je in je werk tegengekomen? En hoe heb je die overwonnen?

Dit type vraag is bedoeld om de passie van de persoon voor zijn werk vast te leggen. Het publiek moet geboeid worden door de toespraak van de spreker en emoties voelen.


  1. Het "Fast & Curious" interview

Kent u Fast & Curious? Dit interview format, gelanceerd door KonbiniDit is een grote hit voor bedrijven op sociale netwerken. Wilt u uw werknemer, klant of manager op de proef stellen? Het "fast & curious" formaat is HET trendy formaat voor sociale netwerken: kort, dynamisch en onderhoudend.

In dit type interviewformaat "snack content"De geïnterviewde beantwoordt vragen voor de camera. Ze krijgen zeer korte vragen die een kort en spontaan antwoord vereisen, een dynamische montage en dat is het! 

Dit formaat is eerder onderhoudend, leuker, minder "serieus". Het laat zien wie de persoon is, afgezien van zijn werk, om meer te weten te komen over zijn interesses en persoonlijkheid zonder opdringerig te zijn.

U kunt 2-keuzevragen stellen, zoals "zwart of wit?", of andere meerkeuzevragen, dus ga ervoor! Hier zijn enkele voorbeelden van basisvragen die je kunt stellen: 

  • Hond of kat? 
  • Thee of koffie? 
  • Bioscoop of theater? 
  • Stad of land? 
  • Chocolade of vanille?
  • Laptop of smartphone?
  • Open ruimte of privékantoor?

U kunt deze vragen richten op het vakgebied van de persoon. U kunt hen bijvoorbeeld vragen naar hun voorkeur tussen twee werktools (Indesign of Illustrator voor een grafisch ontwerper), hun voorkeur tussen twee producten (harde of zachte kaas voor een kaasmaker), hun voorkeur op het werk (op kantoor of bij de klant voor een verkoper), enz. De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik uw fantasie!

Hoe maak je een succesvolle Fast & Curious? 

  • Het ritme moet dynamisch zijn: wissel korte en lange antwoorden af, geef de vraag niet langer dan 2 seconden weer,...
  • Stel de juiste vragen: 2 vragen die hetzelfde klinken, een dilemma...
  • De achtergrondmuziek moet dynamisch zijn om het tempo te bepalen.
  • Strakke kadrering: vierkant of verticaal formaat, effen achtergrond, eenvoudige instelling, close-up camera
  • Sluit de video af met een memorabele eindscène. Je zou de interviewer bijvoorbeeld kunnen vragen om zijn of haar mooiste glimlach of beste einde te geven. 

Het beste voorbeeld hiervan is Jean Dujardin's Fast & Curious op Konbini: https://www.youtube.com/watch?v=Mu090ULxIlE


  1. Het verslag van het interview

Het reportage-interview is een soort bedrijfsvideoHet is als een film die het verhaal van een bedrijf vertelt, die laat zien hoe het begon, zijn missies, zijn manier van werken, zijn waarden,... 

Dit type interview is eigenlijk een mix tussen een interview en b-roll. Deze perfecte mix is ons favoriete type bedrijfsinterview! De b-roll illustreert wat de spreker zegt en maakt het eindresultaat dynamischer. Kijkers worden scherp gehouden en hebben geen tijd om zich te vervelen tijdens het bekijken van de video.

Wat betekent dit in de praktijk? Terwijl men naar de stem van de persoon luistert, ziet men beelden van werknemers aan het werk, gelukkige klanten, de werkplaats,... Het is alsof men achter de schermen van het bedrijf zit. Het publiek is emotioneel verbonden met het bedrijf. 

Het interview helpt de ambities van het bedrijf te benadrukken en laat zien wat het op lange termijn wil bereiken. Het kan helpen het merkimago van het bedrijf te versterken door te laten zien dat het ambitieus is en een langetermijnvisie heeft. En vaak eindigt de video met een inspirerende conclusie die de kijkers aanzet tot nadenken en betrokkenheid. 

https://www.youtube.com/watch?v=F648FYh1ml4&list=PLLmZbcczx6WkKaSNFd5Qo90wJLXUmkCRQ&index=2


  1. Het kruisverhoor

Het kruisverhoor houdt in dat twee medewerkers in hetzelfde interview met elkaar worden geconfronteerd. Concreet betekent dit dat met elk van de ondervraagden een interview wordt afgenomen en dat hun precies dezelfde vragen worden gesteld. Tijdens de montage worden de antwoorden van elke persoon vergeleken en gecontrasteerd. 

Met dit format kunt u een verrijkende dialoog tot stand brengen die de complementariteit en samenwerking van uw team laat zien. Het doel van dit interview is ook om de expertise van uw bedrijf onder de aandacht te brengen en bekend te maken bij een breder publiek.

Voor een succesvol kruisverhoor is het belangrijk de juiste vragen te stellen. Hier zijn enkele voorbeelden: 

  • Wat zijn de kerncijfers voor uw bedrijf? 
  • Waarom is jouw team het beste? 
  • Wat is je beste professionele herinnering? 
  • Wat zijn de essentiële kwaliteiten voor uw baan? 
  • Wat is uw grootste professionele uitdaging? 
  • Waar bent u het meest trots op in uw carrière? 
  • Wat zijn de moeilijkheden in verband met de aard van uw werk? 
  • Hoe zou u uw werk in één beeld beschrijven? 

  1. Het getuigenisinterview

Er gaat niets boven een getuigenis van iemand buiten uw bedrijf om over u te praten. Betrek uw klanten erbij, zij zijn uw eerste ambassadeurs! 

Het interviewen van de mensen die uw producten of diensten gebruiken geeft uw bedrijf authenticiteit, verzekert uw geloofwaardigheid en zet uw bedrijf in de schijnwerpers. 

Duckmotion produceerde voor de non-profit organisatie Les Amis des Aveugles een serie video-interviews met visueel gehandicapten. Hier kozen we voor een effen zwarte achtergrond met de geïnterviewde in een stoel in het midden. De muziek is zacht, in overeenstemming met haar spraak. 

https://www.youtube.com/watch?v=QJfhMMOhVuI&list=PLLmZbcczx6WkKaSNFd5Qo90wJLXUmkCRQ&index=3


Onze beste tips voor een succesvol interview 

  • Begin de video met een haakje om de aandacht te trekken: een spontane lach, een grap,...
  • Stel de juiste vragen. Wanneer u een vraag stelt, bedenk dan altijd wat u ermee wilt bereiken. Aarzel niet om het antwoord van de persoon te gebruiken om hem te vragen zijn antwoord te herformuleren, iets verder te gaan, enz.
  • De keuze van achtergrondmuziek om ritme en emotie te geven.
  • Houd het spontaan. Wij raden u aan de vragen niet van tevoren te delen om uw reacties natuurlijk te houden. Deze techniek voorkomt de monotone toon van iemand die een tekst voordraagt.
  • Vergeet ten slotte niet de call-to-action volgens uw doelstelling.


Het is aan jou!

U beschikt nu over alle hulpmiddelen om originele, onconventionele bedrijfsinterviews te maken waarmee u zich kunt onderscheiden. U kunt uw bedrijf, uw werknemers en uw klanten op een creatieve en originele manier in de kijker zetten en tegelijkertijd uw merkimago versterken. 

Door te kiezen voor een van deze 4 interviewideeën maakt u uw bedrijf menselijker, trekt u de aandacht van uw publiek en breidt u uw publiek op sociale netwerken uit. 

Dus waar wacht u nog op om uw videomarketingstrategie een boost te geven? Wilt u een professionele uitstraling voor uw bedrijfsinterviews? Duckmotion is een bureau voor videoproductie en digitale marketing. Ontdek onze portefeuille.

Auteur